Overslaan en naar de inhoud gaan

In de voorbereiding op een ontmoetingsdienst, denken we altijd na over wat voor thema we deze keer kunnen gebruiken. Vaak komt er redelijk gauw iets naar voren, passend ook vaak bij de tijd/periode van het jaar of omstandigheden die er op dat moment spelen.

Zo kwam ook het thema voor de komende ontmoetingsdienst al snel naar boven.

Al brainstormend dachten we om iets te doen met 'opnieuw beginnen', 'samen schouders eronder', 'nieuwe start', 'herstel'.

Het lijkt er namelijk op dat het leven weer gewoner wordt na corona. Er mogen weer meer mensen in de kerk aanwezig zijn, we hebben weer af en toe koffiedrinken. Deze zomer werden weer activiteiten vanuit de gemeente georganiseerd.

Maar het is ook wel spannend wat corona doet met ons als gemeente. Er zijn weer dingen die we samen moeten opbouwen misschien. Of wellicht moeten we dingen anders organiseren.

In de Bijbelboeken Ezra en Nehemia keert (een deel van) het volk Israël terug uit ballingschap. Ze moeten het gewone leven weer opbouwen. In de Bijbelverhalen gaat het over het opbouwen van de tempel en het opbouwen van de stadsmuren rondom Jeruzalem. Ze komen daarbij ook weerstand tegen, maar daar heeft Nehemia wel een antwoord op. Uit de terugkeer vanuit de ballingschap blijkt ook Gods trouw en dat Hij belooft wat Hij doet.

In Nehemia wordt ook heel mooi beschreven hoe iedereen zijn steentje bijdraagt bij de opbouw van de stadsmuren (hoofdstuk 3).

Vanuit deze gedachten kwam het thema: ‘Bouw je mee?’. Samen, en met het vertrouwen en de hulp van God, bouwen aan onze kerk, de kerk van Christus. Bouw je mee?

Over dit thema zal Ds. Gerrit Nijland het hebben in de komende ontmoetingsdienst D.V. zondag 12 september. Medewerking zal er weer zijn van de muziekgroep.

Ook deze keer hopen we de dienst nog een keer buiten op het veld achter de kerk te kunnen houden, als het weer meezit. Graag hiervoor zelf een stoel of kleedje meenemen op om te kunnen zitten.

Na afloop is er in of buiten bij het Trefpunt koffie/thee/ranja voor iedereen. Ook daar bouwen we onderling wat met elkaar op, o.a. door middel van gesprekken met elkaar.

Wees welkom!